Bílá vilka probleskující mezi střechami domků v městečku Myoren-ji nedaleko Yokohamy upoutá svým neobvyklým vzhledem snad každého diváka. Její ladné, oblé křivky, hladký povrch čistě bílé barvy, jako by člověka přímo sváděly k tomu, aby na ni položil ruku nebo se alespoň dotkl prsty a pomalu jimi projížděl tak daleko, jak jen to bude možné. A to je právě past, do níž vás architekt lapil!
Bílá vilka mezi střechami městečka Myoren-ji upoutá pozornost každého diváka.
FOTO: Toshihiro Sobajama
Ladné linie stavby se vzájemně proplétají.
FOTO: Toshihiro Sobajama
Výjimečnost této stavby tkví v tom, že ať položíte ruku na kterémkoli místě, projedete s ní po celém jejím povrchu, volně přecházejíc z exteriéru do interiéru a zase zpět, aniž byste ji jedinkrát museli zvednout. A když takto projedete celý dům, zjistíte, že jste se vrátili přesně na totéž místo, odkud jste vyrazili.
Stavba napodobuje známý geometrický útvar zvaný Möbiova páska. Stejně, jako dlouhá, bílá páska se pak tato stavba jakoby proplétá pozemkem, na němž stojí. Propojuje se s ním v jeden kompaktní celek, kde se stírá hranice mezi architekturou a okolní přírodou.
Povrch celé stavby je jednolitý bez viditelných spojů.
FOTO: Toshihiro Sobajama
Křivky objektu jako by se proplétaly pozemkem a splývaly s ním v jedno.
FOTO: Toshihiro Sobajama
Aby byl dojem celistvého, jediného povrchu dotažen k dokonalosti, je povrch vilky bez jakýchkoli viditelných spojů. Její dřevěná konstrukce je pokryta jemně vláknitým plastem. Spíše než jako stavení tak působí jako čistá, bílá vaječná skořápka.
Interiér vilky
FOTO: Toshihiro Sobajama
Knihovna
FOTO: Toshihiro Sobajama
Sám architekt skromně poznamenává: "Na projektu nebylo ve skutečnosti nic tak výjimečného. V Japonsku plánujeme skoro všechny stavby na místech podobných tomuto. Náš klient neměl nějaké zvláštní požadavky, pouze si přál, aby v přízemí byl umístěn obchod se zvířátky, zatímco první a druhé patro měly být oddělené a soukromé."
Schodiště s knihami
FOTO: Toshihiro Sobajama
Koupelna
FOTO: Toshihiro Sobajama
"Zároveň jsem věděl, že je to člověk, který rád pobývá uvnitř svého domu a nikoli venku, ovšem na druhou stranu rád dýchá čerstvý vzduch. Bylo tedy potřeba soukromou část pojednat tak, aby byla z jistého hlediska uzavřena a klient nebyl rušen vnějším světem, ovšem na druhé straně, aby byl tento prostor i otevřen a exteriér tvořil součást interiéru," dodává Norisada Maeda.
Plán stavby
FOTO: Norisada Maeda